فواید رژیم‌های کم کربوهیدرات

1 نوامبر 2016- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید توسط محققان دانشگاه میشیگان، مصرف غذاهای کم کربوهیدرات در 3 وعده‌ی اصلی در طی 24 ساعت با کاهش 30 درصدی مقاومت به انسولین پس از صرف غذا همراه است، در حالیکه خوردن غذاهای مملو از کربوهیدرات موجب مقاومت به انسولین می‌شود که به بالا رفتن فشارخون، پیش دیابت و دیابت منجر می‌شود.

در این مطالعه همچنین مشخص گردید، دو ساعت ورزش متوسط تا شدید که انتظار می‌رود به کاهش مقاومت به انسولین و مقدار قندخون کمک کند، هیچ تأثیری بر این نتایج ندارد. به گفته ی پرفسور Katarina Borerاز دانشکده حرکت شناسی دانشگاه میشیگان و محقق اصلی این مطالعه، در مقابل، مقدار قند خون پس از ورزش افزایش می‌یابد.

انسولین هورمونی است که برای متابولیسم ضروری است. حساسیت به انسولین اشاره به توانایی انسولین برای پاسخ موثر به قند موجود درخون و تنظیم آن دارد، بطوریکه سلولهای بدن قادر به استفاده از قند برای تولید انرژی و سایر اعمال خود باشند. اگر فرد به انسولین مقاوم شود، توانایی انسولین در خارج نمودن قند از جریان خون کاهش می یابد و پانکراس برای کمک به این وضعیت مجبور به تولید بیشتر انسولین می شود که این روند در نهایت به دیابت منجر خواهد شد.

دکتر Borerمی‌گوید: تعداد افراد شرکت کننده در این پژوهش کم بود، اما نتایج آن بسیار قابل توجه می باشد که بخشی به دلیل حمایت از نتایج دو مطالعه‌ی پیشین و یک بازنگری در سال 2012 است که بر روی رژیم‌های غذایی پرکربوهیدرات و اثرات منفی آن بر انسولین انجام شده بود. در مطالعه‌ی دانشگاه میشیگان، 32 زن یائسه با متابولیسم  سالم در چهار گروه در این تحقیق شرکت کردند. به این افراد، غذاهایی با محتوای کربوهیدراتی 30 و 60 درصد ، بدون انجام ورزش متوسط تا شدید قبل ازغذا یا همراه با ورزش پس از صرف غذا، داده شود.

 در گروه کم کربوهیدارت، مقاومت به انسولین پس از سومین وعده‌ی غذایی در هنگام شب کاهش یافته بود اما در گروه پرکربوهیدرات  مقدار انسولین پس از غذا همچنان بالا بود. میزان مصرف کربوهیدرات گروهی که با رژیم  پر کربوهیدرات تغذیه می‌شدند درمحدوده‌ی توصیه شده از طرف وزارت کشاورزی، بهداشت و خدمات انسانی (45 تا 60 درصد کربوهیدرات) بود.

 دکتر Borerگفت: ما نشان دادیم مقاومت به انسولین بطور سریع در طول یک روز پس از صرف وعده ی غذایی سوم در هنگام شب کاهش می یابد، اما ممکن است گفته شود این کاهش ناچیز و گذرا است، اما حداقل دو مطالعه‌ی دیگر که در آن رژیم‌های مملو از کربوهیدرات به 5 داوطلب برای مدت 14 روز داده شده بود، نشان داد که نتایج نگران کننده است.

مقدار انسولین ناشتا و مقاومت به انسولین و مقدار گلوکز آزاد شده از کبد، در خون این افراد افزایش یافته بود، از سوی دیگر اکسیداسیون چربیها به طور چشمگیری کاهش یافته بود که منجر به چاقی افراد می گردد. این اثرات بسیار تداوم داشته و می‌تواند به پیش دیابت و دیابت ختم ‌گردد.

 او افزود: نکته ی قابل توجه در مورد این یافته‌ها اینست که یک تغییر تغذیه‌ای ساده با کاهش محتوی کربوهیدرات وعده‌های غذایی، در طول یک روز می‌تواند از فرد در برابر مقاومت به انسولین محافظت کرده و از قرار گرفتن فرد در مسیری که به پیش دیابت منجر می‌شود، جلوگیری کند. درحالیکه مصرف مداوم رژیم‌های پرکربوهیدرات  که در دو مطالعه‌ی پیشین به آن پرداخته شد، منجر به افزایش انسولین ناشتا و مقاومت به انسولین می‌شود. موضوع بسیار تعجب برانگیز اینست که ورزش قبل از غذا موجب می‌شود افراد نسبت به کربوهیدرات عدم تحمل بیشتری پیدا کنند که سبب افزایش مقدار قند خون شبانه‌ی آنها می‌شود.

از آنجائیکه  ورزش قبل از صرف غذا  از مقدار مقاومت به انسولین نکاسته است، می‌توان گفت کاهش انسولین که فرد پس از صرف وعده‌ی شام تجربه می‌کند، توسط پاسخ روده به کربوهیدرات‌ها ایجاد می‌شود نه  به دلیل ورزش، اما این به معنای بی تأثیر بودن ورزش بر انسولین نیست.

در تحقیقات آتی آزمایشگاه دکتر Borer، تأثیر زمان بندی خوردن غذا و اینکه آیا تأثیر کاهش انسولین می‌تواند در صبح روز بعد نیز مشاهده گردد و آیا قندخون زنان با ورزش پس از خوردن غذاهای کم کربوهیدرات کاهش می یابد یا خیر، بررسی خواهد شد.

منابع و سایت:

PLOS ONE, 2016; 11 (10): e0165378 DOI: 10.1371/journal.pone.0165378

www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161101133451.htm